Plankgas tijdens de rijles: het mag bij Xavier Maassen

Tijdens rijlessen moeten cursisten over het algemeen veel in de spiegels kijken, afstand houden en vooral de snelheidsmeter in de gaten houden. Bij de racingschool van Xavier Maassen is vooral dat laatste zeker niet van toepassing.
Cursisten krijgen op het circuit van Zolder les in een snelle elektrische Formule 4-bolide.

Geweldig gevoel

Maassen geeft aan dat iedereen welkom is bij racingschool ERA. Ook als je nog geen rijbewijs hebt, zoals jonge karters die voor de eerste keer met een single-seater op pad gaan. Maar ook mensen die zelf eens willen ervaren hoe het is om net als Max Verstappen in een formule-auto te rijden. "Het is een geweldig gevoel, je voelt de wind op je helm. Je zit de eerste rondjes alleen maar te lachen in je helm", laat cursist Bob Stevens weten.

Uniek

De racingschool van Maassen is uniek. "In de hele wereld zijn er maar een paar racescholen die gebruik maken van elektrische Formule auto's. Het is een Dome Formule 4-auto die op het rechte stuk ruim over de 200 kilometer per uur gaat. "Dat is natuurlijk nog niet zo hard als de F1-auto van Max Verstappen, maar hard genoeg om precies hetzelfde gevoel te krijgen."

Veiligheid

Bob Stevens heeft wel al enige ervaring in de autoracerij. Hij rijdt regelmatig met klassieke raceauto's op het circuit. Maar dit is toch echt wel anders. "Het is ook wennen dat de meters op je stuur allemaal anders zijn. Je ziet precies hoeveel kracht de elektromotor geeft, en hoeveel energie je nog hebt. Maar ik kijk toch liever voor mij uit, want een foutje is snel gemaakt."
Om de veiligheid te waarborgen rijdt Maassen tijdens de eerste lessen voorop om de snelheid en vooral de rempunten aan te geven. Maar niet alleen het remmen is belangrijk merkt cursist Steven tijdens één van de sessies. Hij gaat iets te vroeg op het gas waardoor de achterkant van de 170 pk sterke bolide uitbreekt. "Het ging zo snel, ik kon niet meer corrigeren. Het is toch wel even schrikken." Gelukkig zijn de grindstroken in Zolder niet al te diep en kon Stevens zelfstandig terugkomen naar de garagebox waar de auto weer aan de stekker werd gehangen.

Racelicentie

Met een volle lading in de accu kan er ongeveer 20 minuten gereden worden. "Dat klinkt niet lang, maar voor een lessessie is dat lang genoeg. Als de auto aan de lader hangt, kunnen we die tijd gebruiken om in het leslokaal boven de garage aan het werk te gaan", legt Maassen uit. De coureurs krijgen afhankelijk van hun ervaring een specifieke video- en gegevensanalyse. Bij voldoende vorderingen is het mogelijk om het circuit in Zolder met een nationale racelicentie te verlaten.
De elektrische krachtbron levert 170 pk. © L1 (Maurice Jessen)

Milieu

Omdat de zeven raceauto's waarover de raceopleiding van Maassen beschikt, elektrisch zijn kan er altijd geracet worden. "We hoeven ons geen zorgen over geluidsnormen en de daarmee geldende beperkingen te maken. We kunnen rijden op alle momenten die ons uitkomen. Daarbij is het ook geen extra belasting voor het milieu. Dat is iets waar de autosport tegenwoordig ook wel mee te maken krijgt", zegt Maassen.
De lessen hoeven overigens niet altijd op het asfalt plaats te vinden. In de garage staat ook een simulator opgesteld. Hier kunnen aanstaande coureurs virtueel het circuit verkennen voordat zij met de dure Formule 4-auto daadwerkelijk de baan op mogen.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via WhatsApp of stuur een mail naar redactie@l1.nl!