Staatssecretaris weerlegt Limburgse kritiek over Maaslijn

Een dieseltrein op de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen © Rob Beckers
Staatssecretaris Vivianne Heijnen is het niet eens met de kritiek uit Limburg dat het Rijk te weinig heeft gedaan aan het hoofdpijndossier van de Maaslijn, de spoorlijn tussen Roermond en Nijmegen.
In 2020 had dit spoor geëlektrificeerd moeten zijn, maar dat wordt pas in 2027. Ook zijn de kosten inmiddels al honderden miljoenen euro's duurder uitgevallen. Afspraak was dat Limburg de regie zou houden en dat de meerkosten voor de helft door het Rijk en voor de andere helft door de provincie betaald zou worden.

Afspraak is afspraak

Heijnen benadrukt dat er afgelopen periode eindelijk een besluit is genomen door Den Haag over het Maaslijndossier. En dat is goed nieuws voor de reiziger. "Het was van oorsprong een Limburgs project en toen het te groot werd, klopte de provincie aan bij het Rijk voor hulp. Twee jaar geleden hebben we toen de afspraak gemaakt dat we de extra kosten fifty fifty zouden verdelen. Daarna vond de provincie ineens dat het Rijk maar alles moest betalen."

Kosten lopen op

De totale kosten zijn al opgelopen tot 358 miljoen euro. Dat is twaalf miljoen meer dan eerder was beraamd. De kans is groot dat het opknappen van de Maaslijn nog veel duurder worden. "Het is belangrijk dat de provincie nu doet wat ze moet doen. Ze kan daarna nog altijd bij het Rijk terugkomen. Dan gaan we samen kijken wat er nodig is, want ik houd niemand aan het onmogelijke", aldus staatsecretaris Heijnen.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via WhatsApp of stuur een mail naar redactie@l1.nl!