Bedrijven positief over gesprek minister over Julianakanaal

Demissionair minister Mark Harbers © ANP
Het openhouden van het Julianakanaal tijdens onderhoudswerk is onbespreekbaar, want de veiligheid is in het spel. Toch is de Limburgse delegatie tevreden over het gesprek donderdag in Den Haag met demissionair minister Mark Harbers.
De bedrijven en het provinciebestuur hebben grote moeite met het volledig afsluiten van het kanaal in de buurt van de haven van Stein, omdat omvaren extra kosten en risico’s op verstoring van het scheepvaartverkeer met zich meebrengt.

Betere schaderegeling

De Limburgse delegatie heeft het gevoel dat de minister en Rijkswaterstaat zich serieus gaan inzetten om de werkzaamheden aan het kanaal te versnellen, om met de Belgen goede afspraken te maken over het garanderen van de omvaarroute en om nog eens te onderzoeken of een betere regeling mogelijk is om de schade te vergoeden.
In de video Loek Radix (Chemelot), Jasper Kunzelaers (provincie) en Huub Narinx (LWV) na afloop van gesprek met minister.)
Harde toezeggingen heeft de minister niet gedaan, maar de intenties zijn goed, aldus gedeputeerde Jasper Kuntzelaers. Directeur Loek Radix van Chemelot en directeur Huub Narinx van de Limburgse Werkgeversvereniging (LWV) lieten hetzelfde geluid horen.

Volledig dicht

Het Julianakanaal wordt in het najaar volledig afgesloten tussen de brug bij Berg en de sluis in Born. De vaarweg wordt verbreed en verdiept. Dat werk gaat volgens de huidige planning 150 werkdagen duren (7 maanden). Schepen moeten dan via België omvaren om de haven van Stein te bereiken of te verlaten. Tegenwoordig wordt die binnenhaven Port of Chemelot genoemd, omdat de chemische fabrieken op het Chemelot-industriepark de grootste klanten zijn.
Door werkdagen in uren te verlengen, zou het aantal van 150 geplande werkdagen kunnen worden teruggebracht, aldus Narinx. Maar dat brengt wel extra materiaalkosten met zich mee en er is meer personeel nodig. Rijkswaterstaat gaat deze optie bespreken met de aannemers.

Dit zegt de minister

"Het droogzetten van een kanaal is ongeveer het meest dramatische wat je kunt doen. Dat doe je dus niet zomaar. Dat hebben we echt wel van alle kanten belicht, maar het besluit staat niet ter discussie", maakte de minister na afloop van het gesprek duidelijk.

De bedrijven maken zich grote zorgen en zijn bang dat ze risico's lopen bij het aan- en afvoeren van hun producten?

"Ik begrijp de zorgen van de ondernemers. Ik had ze voordat dit besluit kwam al in alle toonaarden gehoord. Men is terecht bezorgd. Maar er is soms echt geen andere mogelijkheid", aldus Harbers.

Rijkswaterstaat heeft een onderzoek laten doen door het bureau Ecorys. Dat bureau schat de totale schade op zo’n 50 miljoen euro, met name vanwege het omvaren. Heeft u dat potje klaar staan?

"We hebben bij Rijkswaterstaat een standaard nadeelcompensatie-regeling. De ondernemers vinden dat niet genoeg. Vanzelfsprekend zullen de ondernemers op tafel leggen hoe zij vinden dat dat moet lopen. Ik vind dat daar eerst maar eens een paar gesprekken over moeten plaatsvinden voordat we weten wat het wordt. Zonder dat ik op voorhand zeg dat we dat kunnen compenseren, want ik ben ook op dit moment gebonden aan de wettelijke regeling van Rijkswaterstaat."

U bent niet wat soepeler met de regeling, want daar hadden bedrijven om gevraagd?

"Ik ben de eerste om toe te geven dat het droogzetten van een kanaal een enorme overlast veroorzaakt. Waar dat toe gaat leiden wat betreft compensatie, gaan we in de toekomst zien. Daar kan ik nu niet op vooruitlopen."

De omvaarroute om de haven in Stein te blijven bereiken loopt via België. Stel er is een calamiteit in België. Kun je dan toch in Nederland straks een schadevergoeding krijgen?

"Het belangrijkste is dat we met de Belgische collega's voortdurend schakelen om te zorgen dat die route open blijft. Rijkswaterstaat heeft goede contacten. De stel-dat vraag is niet aan de orde. We blijven het gesprek voeren om van alle kanten het inzicht compleet te hebben. En als ze zich feiten voordoen, dan zullen we die dan beoordelen."

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via WhatsApp of stuur een mail naar redactie@l1.nl!