Koreaanse skincarehype doorgedrongen tot Limburg

Law noemde haar winkel Cheng, als knipoog naar het Maastrichtse 'Sjeng' © L1
Koreaanse huidverzorgingsproducten zijn door TikTok razend populair. De trend is overgewaaid naar de westerse wereld en is zó populair dat er voor het eerst in Limburg een winkel is die de producten fysiek verkoopt. Toch waarschuwen huidexperts voor de hype waarbij verkeerd gebruik op de loer ligt.
"Voorheen moest je daarvoor naar de Randstad of online bestellen", vertelt eigenaresse Yeeling Law van winkel Cheng in Maastricht.
Law heeft al twee jaar een winkel met Aziatische producten, zoals bubbletea en K-pop (Koreaanse popmuziek) merchandise in Maastricht, maar haar assortiment aan Koreaanse huidverzorgingsproducten is recentelijk verder uitgebreid. In Limburg is ze de eerste die dit fysiek verkoopt. "Er is enorm veel vraag naar. Koreaanse vrouwen staan erom bekend de beste en jongste huid van de wereld te hebben. Vooral jonge meisjes komen naar onze winkel, omdat ze een Koreaans product willen dat ze hebben gezien in een TikTok filmpje."

Crème de la crème

Law heeft Chinees-Engelse ouders, maar is geboren in Limburg. Ze wilde het beste van Azië naar Limburg brengen: "Europeanen kennen alleen de Europese producten en dan maak je niet snel de overstap. En dat terwijl Koreaanse producten in Azië worden gezien als de crème de la crème. Vooral omdat er vaak effectievere ingrediënten in zitten en de manier van toepassen beter is." Zo hebben Koreaanse vrouwen een uitgebreide verzorgingsroutine van soms wel tien stappen. Daarnaast zijn de producten vaak veel goedkoper dan de bekende westerse merken die hetzelfde beloven, voor een vierde of een derde van de prijs.

Slakkenslijm

Slakkenslijm is één van de ingrediënten in de Koreaanse producten om een zogeheten glass skin te krijgen. Die term komt van de Koreaanse uitdrukking 'yuri pibu', wat 'glazen huid' betekent en verwijst naar een huid die zó gezond, stralend en transparant is dat het aan glas doet denken. In Korea is een glazen huid al jaren een schoonheidsideaal, maar sinds een half jaar is het overgewaaid naar Europa en een ware trend.

In Korea hebben de meeste vrouwen een verzorgingsroutine van ongeveer zes tot soms wel tien stappen.

1- Het begint met dubbele reiniging. Een olie om vuil of make-up van je gezicht te halen.

2- Gevolgd door het wassen van je gezicht met water, bijvoorbeeld met een milde wasemulsie.

3- Een exfoliant op je gezicht deppen om dode huidcellen weg te halen in plaats van scrubben.

4- Een toner, als een kalmerende lotion als basis voor de rest.

5- Dan hydrateren; serums met actieve ingrediënten zoals vitamines en antioxidanten.

6- Hydraterende crèmes met/of een hoge SPF voor overdag.

7- Een oogcrème.

8- Voor de nacht komen daar vaak nog allerlei maskers bij.

Kritiek

Toch is er ook veel kritiek op het toepassen van zoveel producten en stappen. Huiddeskundigen zien steeds vaker tieners met huidproblemen hierdoor. Dermatologe Tjinta Brinkhuizen, verbonden aan het MUMC+ en het Catharina ziekenhuis in Eindhoven, ziet het ook in Limburg. "Tieners tussen 10 en 14 jaar hebben genoeg aan een simpele routine; een milde reiniging, een hydraterende crème en een SPF. Meer producten kunnen de huid op die leeftijd beschadigen."

Huidbarrière

Oudere tieners of twintigers met acne kunnen wel baat hebben bij een uitgebreidere verzorging met zogenoemde actieve ingrediënten, zoals vitamine C, retinol en salicylzuur, zo stelt Brinkhuizen. Van een actief ingrediënt kan gezegd worden dat het iets doet voor bijvoorbeeld onzuiverheden, pigmentvlekken of rimpels. Maar verkeerd of overmatig gebruik ervan kan de huidbarrière beschadigen. "Er kan droogheid en schilfering optreden. En je kunt een contactallergie ontwikkelen." De huidbarrière bestaat uit cellen en huidvetten en vormt een beschermlaag voor invloeden van buitenaf zoals bacteriën, uitlaatgassen, kou en warmte. In Koreaanse producten zit bovendien ook vaker parfum. Ook niet bevorderlijk voor je huidbarrière.
Bovendien zijn de verpakkingen Koreaans, dus een Nederlandstalig of Engelstalige gebruiksaanwijzing is wenselijk. "Het beste is nog altijd om je door een huidprofessional te laten adviseren, en niet door TikTok", aldus Brinkhuizen. "Overigens zijn ze in Korea heel goed in preventief hoge factor smeren. Dat is het allerbeste middel tegen huidveroudering en huidkanker. Daar ben ik uiteraard helemaal voor."

Advies

Ook Law probeert jonge klanten te behoeden voor de verkeerde producten. "Als jonge klanten naar ons toekomen omdat ze een bepaald product willen, vragen we altijd waarvoor ze het nodig hebben. Vaak adviseren we dan afhankelijk van de hulpvraag, bijvoorbeeld acne. We raden sommige producten ook af."
Voorbeeld van zo'n filmpje op social media of klik op deze link.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via WhatsApp of stuur een mail naar redactie@l1.nl!