Nedcar: bomen weg, banen weg, maar defensie lonkt

De autofabriek in Born © L1 (Raül Rademakers)
De autofabriek in Born van VDL Nedcar staat al enkele weken leeg. Toch wordt er volgens gedeputeerde Stephan Satijn achter de schermen nog keihard gewerkt om mogelijke nieuwe klanten binnen te halen. En het ministerie van Defensie heeft zelfs interesse getoond.
Maar vooralsnog is dat niet meer dan hoop in bange dagen. En dat kennen ze in Born. Want de laatste jaren werd er steeds geschermd met een belangrijke nieuwe klant die zich aandiende maar keer op keer afhaakte. Begin deze maand rolden de laatste Mini's van de band in Born nadat BMW had besloten om te stoppen met de productie van auto's. Duizenden arbeiders verloren hun baan.

Interesse defensie

Vanwege de aanhoudende oorlog in Oekraïne en het streven van Europa naar een eigen krachtige defensie-industrie, wordt er nu volop gekeken naar nieuwe productie mogelijkheden. Een gigantische lege fabriekshal in Zuid-Limburg wekt dan al snel interesse. Gedeputeerde Stephan Satijn: "We hebben afgelopen week contact gehad met het ministerie van Defensie. Er is serieuze interesse. Maar meer kan ik op dit moment niet zeggen."

Fiasco

In de provinciale politiek vallen er harde verwijten nadat de laatste autofabriek van ons land ter ziele ging. "Born no longer to be wild', zegt statenlid Cynthia Smeets van de SP. "Het is een fiasco." Alle partijen spreken van 'verschrikkelijk nieuws' voor de ontslagen medewerkers. Volgens Marcel Hanegraaff (CDA) past de sluiting in het beeld van een dalend investeringsklimaat in ons land. "Wat doet Den Haag eraan? In het verleden stonden ze altijd vooraan als de fabriek het moeilijk had. Nu doen ze niets. Dat irriteert me."

Laatste auto

Maar de irritatie in het gouvernement richt zich vooral op het moederbedrijf VDL met het hoofdkantoor in Eindhoven. De communicatie naar het gouvernement zou beneden alle peil zijn. Zo wist de verantwoordelijke gedeputeerde niet eens wanneer de laatste auto van de band rolde en de Statenleden ergerden zich mateloos dat ze al het nieuws uit de media moesten vernemen. Aleida Berghorst (PvdA): "We wisten niks en dat is heel pijnlijk. Dit is het grootste massaontslag in de recente geschiedenis. Veel mensen zijn nog niet aan het werk. Ze zitten in het nauw en zijn bang. Wat doen we voor ze en wat kunnen we nog meer doen?"

50 miljoen

Groot pijnpunt is de zogenoemde anterieure overeenkomst die de provincie eind 2020 sloot met VDL Nedcar. Toen draaide de fabriek nog volop en zou er flink geïnvesteerd moeten worden in geval er een nieuwe klant zich aandiende. Dan zou een nieuwe fabriek worden opgestart naast de huidige, met allerlei nieuwe wegen en op- en afritten. Het Sterrebos werd hiervoor zelfs gekapt. De provincie heeft ruim vijftig miljoen euro gereserveerd voor deze overeenkomst. Maar keiharde voorwaarde is wel: VDL Nedcar moet eerst weer groeien naar 6000 tot 6500 banen in Born. Pas dan wordt het geld geïnvesteerd in de omgeving.

Nieuwe realiteit

Een illusie zou je zeggen. En dat is ook de mening van de meeste fracties. "Is het realistisch om te verwachten dat het ooit nog grote werkgelegenheid oplevert?", vraagt statenlid Marlou Jenneskens (D66) zich hardop af. Ook de PvdD is kritisch en ziet dat de komende tien jaar niet gebeuren. En dus zijn partijen al bezig met de verdeling van dit gereserveerde geld. GroenLinks wil minstens 25 procent vrijmaken voor nieuwe natuur. Daarnaast zou een belangrijk deel naar de oud-medewerkers moeten gaan die ondersteuning nodig hebben. De PVV blijft erbij dat de tientallen miljoenen terug moeten naar de algemene reserve van de provincie.

VDL aan zet

Gedeputeerde Satijn zegt dat de provincie volop in gesprek is met VDL over de overeenkomst waar beide partijen nog aan vastzitten. "VDL wil realistisch naar die afspraken kijken. Ze voelen dat we er iets mee moeten. Aan zet is VDL Nedcar. Als zij niet meer kunnen leveren, dan zou dat betekenen dat ze de overeenkomst niet meer na kunnen komen en dan kan de vijftig miljoen euro weer beschikbaar komen." Binnen enkele weken wordt daarover meer duidelijkheid verwacht.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via WhatsApp of stuur een mail naar redactie@l1.nl!