Maastricht en provincie eisen 20 miljoen van Belgen

Impressie van de mislukte sneltram Hasselt-Maastricht. © Illustratie: De Lijn
De gemeente Maastricht en de provincie Limburg hebben dinsdag besloten om een rechtszaak te beginnen tegen het Vlaamse Gewest. Ze eisen een schadevergoeding van zo’n 20 miljoen euro vanwege het eenzijdig afblazen van een snelle tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht.
Het gaat om een al jaren slepend dossier.

Ultimatum

De gemeente dreigt al sinds vorig jaar met een rechtszaak, maar had het Vlaamse Gewest steeds weer wat extra ruimte gegeven om tot een oplossing te komen. Het laatste ultimatum verliep begin deze maand. Dinsdag besloten zowel burgemeester en wethouders van Maastricht als Gedeputeerde Staten om een bodemprocedure te beginnen. Al houdt gedeputeerde Jasper Kuntzelaears de deur op een kier: "Wij blijven uiteraard openstaan om via minnelijke voorstellen vanuit Vlaanderen tot een oplossing te komen."

Stekker eruit

Na jaren praten trok het Vlaamse Gewest bijna twee jaar geleden eenzijdig de stekker uit het plan voor de tramverbinding tussen de Limburgse hoofdsteden. Met als gevolg dat Maastricht bleef zitten met een strop van ruim 22 miljoen euro, zo berekende de gemeente zelf. Het ging om een tramverbinding van 35 km. Met de bus duurt het vijf kwartier om te reizen tussen Hasselt en Maastricht, met de sneltram zou de reistijd halveren.

Eerder dreigement

Maastricht en de provincie Limburg, die vanwege rijkssubsidie ook partij is, pikken de gang van zaken niet en willen geld zien van de Belgen. Vorig jaar zomer hebben burgemeester en wethouders voor de eerste keer aangekondigd dat ze naar de rechter stappen. De Vlaamse minister Lydia Peeters (Mobiliteit en Openbare werken) maakte toen 3 miljoen euro over, een fractie van het geëiste bedrag.

Vrije busbaan

Ondertussen gingen de Belgen aan hun kant van de grens wel aan de slag met de aanleg van vrije busbanen voor een trambus tussen Hasselt en Maasmechelen. De eerste elektrische trambussen zouden in de loop van volgend jaar moeten rijden. Er zijn geen concrete plannen om deze nieuwe infrastructuur aan te sluiten op Nederlandse wegen.

Logische stap

Wethouder John Aarts (VVD) noemde de gang naar de rechter eerder al 'een logische vervolgstap.’ De gemeente zit naar eigen zeggen nog steeds met een strop van 19,6 miljoen euro. Daar komen extra kosten bij voor advocaten. De gemeenteraad vindt het onacceptabel als de rekening komt te liggen bij de Maastrichtse belastingbetaler.
Ruim de helft van de nutteloze kosten gaat over een schadevergoeding die Maastricht moest betalen omdat het sneltram-tracé werd ingekort. De tram kon niet doorrijden tot aan het NS-station omdat de Wilhelminabrug te zwak is voor de voertuigen. De sneltram zou daarom stoppen bij winkelcentrum Mosae Forum.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via WhatsApp of stuur een mail naar redactie@l1.nl!