Ondernemingsraad VDL Nedcar voelt zich in de steek gelaten

De autofabriek in Born © L1 (Raül Rademakers)
Met de laatste Mini die van de band loopt voelt de Ondernemingsraad van VDL Nedcar zich uiteindelijk door alles en iedereen in de steek gelaten. En dan bedoelen ze met name de politiek.
Zowel vanuit de provincie, het Rijk en ook vanuit het Koningshuis bleef het behoorlijk stil.

Parel

"Ooit werd gezegd dat wij de parel van de maakindustrie in Nederland waren", zegt Kenan Baydar, vice-voorzitter en secretaris van de Ondernemingsraad (OR) van VDL Nedcar. "En nu gaat de tent hier eigenlijk vrij geruisloos dicht. Dat is gewoon, sorry voor het woord, een klote situatie. En vooral heel teleurstellend."

Unicum

Baydar doelt daarbij met name op de politiek. "Toen BMW zijn vertrek uit Born aankondigde zijn we drie jaar geleden naar Den Haag gegaan. Alle 17 partijen in de Tweede Kamer vonden dat VDL Nedcar geholpen moest worden. Dat was een unicum. Daarna hebben we eigenlijk nooit meer wat gehoord."

Koning

Datzelfde vindt hij ook gelden voor de provinciale politiek en de regering. "Ze hebben geen krimp gegeven. Er is eens een minister langs geweest (Micky Adriaansens van Economische Zaken red.) maar verder was Den Haag heel passief. Het Koningshuis heeft de fabriek hier 57 jaar geleden ooit geopend en in 2014 heeft de Koning hem heropend. Daarna bitter weinig van vernomen."
Kijk hieronder naar beelden van de laatste werkzaamheden bij de autofabriek:

Verantwoordelijkheid

Baydar werkt acht jaar bij VDL Nedcar en werd in 2019 ook actief voor de vakbonden FNV, ABVV en ACV. Sinds twee jaar zit hij in de OR. "Deze autofabriek is te makkelijk overgelaten aan het systeem. Er werkten hier ooit bijna 7.000 mensen. Dan heb je als politiek een maatschappelijke verantwoordelijkheid, maar ze hebben het helemaal aan VDL zelf overgelaten."

Mager

"Ik ben niet tegen een vrije markt, maar dit bedrijf was heel belangrijk voor Limburg. Dan vind ik een provinciebestuur dat 2 miljoen lospeutert in Den Haag om mensen van Nedcar naar nieuw werk te begeleiden wat mager. We hebben hier bijna zestig jaar voor miljarden aan belastingen opgebracht."

Vertrekregeling

Het personeel heeft met stakingen wel nog een nette vertrekregeling afgedwongen. "Dat klopt, maar daar hebben we voor gevochten. Maar die regelring is goed. Gelukkig maar, want ondanks de goede arbeidsmarkt zullen er ook genoeg mensen zijn die niet meer makkelijk aan nieuw werk komen. Dat wordt een beetje vergeten."

Onderhandelingen

Of VDL Nedcar iets te verwijten valt, vindt Baydar een moeilijke vraag. "De directie zegt dat ze hun uiterste best hebben gedaan een nieuwe klant te strikken, maar ik weet het niet. Wij hebben nooit ergens aan tafel gezeten. Daar hebben we wel herhaaldelijk om gevraagd. Vroeger gebeurde dat ook. Toen werd een vertegenwoordiging van het personeel helemaal meegenomen in de onderhandelingen. Maar deze directie wilde ons er niet bij hebben."

Best gedaan

Met het verhaal dat VDL Nedcar op enig moment een nieuwe BMW kon gaan bouwen, maar dat VDL te veel geld vroeg van de Duitsers, kan Baydar dan ook niks. "Ik heb geen enkel document in bezit waaruit dat zou blijken. Ik weet het niet. We moeten ervan uitgaan dat ze inderdaad hun best hebben gedaan. Maar je begint je soms ook af te vragen of ze niet een geheime agenda hadden en helemaal geen grootschalige autobouw meer willen. Ze hebben nu immers een gigantisch terrein waar ze mee kunnen doen wat ze willen."

Wind niet mee

VDL Nedcar liet eerder al weten dat ze inderdaad alles uit de kast hebben gehaald om een nieuwe auto te kunnen produceren in Born, maar dat dat niet is gelukt door de lastige marktomstandigheden in de auto-industrie. Dat ze de wind niet mee hadden is zeker waar. Grote Europese automakers hebben steeds meer last van goedkopere Chinese modellen en zoeken allemaal naar manieren om kosten te besparen. Miljoeneninvesteringen in een fabriek in Born past daar even niet in. En de Chinezen zoeken het in Midden- en Oost-Europa waar de lonen nog wat lager liggen.
De roerige geschiedenis van de autofabriek in een notendop:

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via WhatsApp of stuur een mail naar redactie@l1.nl!