'Bouw nooddam, inzet Chinooks door achterstallig onderhoud'

De stuw bij Borgharen © L1 (Guus Benders)
Toen vorige maand een dam brak bij Bosscherveld in Maastricht en een woonboot op drift raakte, was het alle hens aan dek voor de instanties. Dat was niet nodig geweest, zegt een deskundige, als er achterstallig onderhoud was uitgevoerd.
Woonbootbewoners werden geëvacueerd.

Kosten

Legerhelikopters dropten honderdduizenden kilo's steen in de Maas voor herstelwerkzaamheden. De rekening moet nog worden opgemaakt, maar dat het in de papieren loopt staat vast. Dat had veel goedkoper gekund, maar onderhoud is 'niet sexy.'

'Liever lintje doorknippen'

"Ministers maken liever goede sier met nieuwbouwprojecten waar ze een lintje kunnen doorknippen. De vorige minister Cora van Nieuwenhuizen wilde bijvoorbeeld per se de A27 bij Utrecht verbreden. Daar is veel geld heen geschoven", zegt Rouke van der Hoek. Hij was jaren werkzaam als risicomanager bij de Maaswerken. Hij kent de Maas op zijn duimpje en schreef ook een boek over de historische aanpassingen aan de waterweg. "Daarbij zijn de potten voor onderhoud altijd te klein."

Klep stuw kapot

"Het euvel van het probleem zit hier", aldus Van der Hoek, terwijl hij wijst naar de stuw van Borgharen. "Hier kon men een klep niet omhoog krijgen. Om het water alsnog af te voeren is de overlaat ooit bedacht. Die heeft in principe ook zijn werk gedaan kun je zeggen, want het water liep via de overlaat om de stuw heen. Alleen bleek de overlaat niet meer berekend op de waterhoeveelheid. En daardoor liep het mis."

Dure calamiteit

Het gaat dus om achterstallig onderhoud op twee plekken tegelijk. De kuren van de klep en de precaire status van de overlaat waren beide bekend. Van der Hoek: "Maar niet alles wat je aan herstelplannen indient bij het ministerie, wordt gehonoreerd. Een relatief eenvoudig achterstandje kan daardoor uitlopen op een veel duurdere calamiteit."

Chinooks

En dat is dus precies wat er in Maastricht is gebeurd. Het leger moest bijspringen met Chinook-helikopters en ander groot materieel. Ook moesten er in allerijl speciale netten met honderdduizenden kilo’s aan stenen worden aangerukt om een nooddam op te werpen. "En het is natuurlijk heel vervelend voor die mensen op die boten."

Einde levensduur

Volgens Van der Hoek speelt ook mee dat er landelijk veel druk staan op de onderhoudsbudgetten. "Die moeten eigenlijk flink omhoog. Je moet bedenken dat de meeste grote snelwegen, bruggen en viaducten uit de jaren zestig stammen. Die zitten nu allemaal tegen het einde van hun levensduur en zijn aan renovatie toe. Op veel punten zien we dingen de soep in lopen en dat vraagt om heel veel geld. Het zou goed zijn als het nieuwe kabinet hier voortvarender mee om zou gaan. Je ziet nu wel dat dit akkefietje misschien wel tien keer zo duur uitvalt."

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via WhatsApp of stuur een mail naar redactie@l1.nl!