Nieuws

Sittard-Geleen bezorgd over toekomst VDL Nedcar

Autofabriek VDL Nedcar in Born. © VDL Nedcar
Het stadsbestuur van Sittard-Geleen maakt zich grote zorgen over de toekomt van VDL Nedcar in Born.
Dat schrijft burgemeester Hans Verheijen in een brief aan de gemeenteraad.

Laatste werknemers

Daarmee reageert hij op het nieuws dat het doek voor Nedcar als autofabriek definitief lijkt te vallen. Na de eerdere massaontslagen moeten nu ook de laatste 450 werknemers vrezen voor hun baan. En dat nieuws kwam uit de lucht vallen voor het stadsbestuur, zo schrijft Verheijen.

Werkcentrum

Diezelfde avond heeft het college van burgemeester en wethouders contact gehad met de VDL-directie en de zorgen kenbaar gemaakt. Het stadsbestuur is van mening dat VDL met een 'financiële en operationele bijdrage' de samenwerking met het Werkcentrum had moeten zoeken. 'Dat is van belang om de gezamenlijke dienstverlening van het Werkcentrum voor de medewerkers in te kunnen zetten waar en wanneer nodig.' Vanuit het Werkcentrum krijgen mensen die hun baan verliezen ondersteuning en begeleiding naar nieuw werk.

Laatste Mini

Over twee weken rolt de laatste Mini van de band en dan is het afgelopen met de autoproductie in Born. Daarom zijn in totaal al zo'n 3500 mensen ontslagen. Ongeveer 450 werknemers werden in dienst gehouden, omdat nog steeds gehoopt werd op het vinden van een nieuwe klant. In dat geval zou die groep nodig zijn voor het mogelijk maken van een snelle doorstart. Nu er geen uitzicht is op een nieuwe klant, worden gesprekken gevoerd met de overgebleven medewerkers. Hoeveel van hen daadwerkelijk overblijven, is niet bekend.

Strijdplan ongewijzigd

'Door de forse disruptie in de mondiale personenautomarkt zijn wij niet in staat om onze medewerkers vóór het bouwen van de laatste auto bij VDL Nedcar perspectief te bieden op het bouwen van auto’s in de toekomst', heeft de directie van VDL aan Sittard-Geleen laten weten. Desondanks verandert het strijdplan niet bij de directie van de autofabriek, zo valt te lezen in de raadsinformatiebrief. 'We blijven VDL in Born ontwikkelen van een onafhankelijke autobouwer naar een duurzame partner in brede mobiliteit. We zien voldoende potentie op gebieden zoals onder meer batterijassemblage en speciale voertuigen. We blijven dus in Born voertuigen assembleren.'
Het stadsbestuur ondersteunt dit plan, maar is ook kritisch. Zo houdt Sittard-Geleen 'de consequenties van het ontbreken van zicht op een toekomstige geautomatiseerde serieproductie van grote volumes personenvoertuigen' nauwlettend in de gaten.

Geduld provinciale politiek

Het geduld van de provinciale politiek met VDL Nedcar lijkt op te raken. De partijen in het Gouvernement willen snel overleg of de 50 miljoen euro die klaar ligt voor infrastructuur rond de fabriek in Born, niet aan iets anders besteed moet gaan worden.

Historie van de fabriek

VDL Nedcar begon in 1968 als een fabriek van DAF. De roerige geschiedenis van de autofabriek in een notendop:

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via whatsapp of stuur een mail naar redactie@1limburg.nl!