Maastrichts onderzoek naar vroege aanpak leesproblemen

Hersenscans uit een MRI © Istock
Nog voor kinderen leren lezen alvast onderzoeken of ze straks problemen gaan krijgen met dat lezen. Om, als dat zo is, er zo vroeg mogelijk bij te zijn om die leesproblemen aan te pakken.
Neurowetenschapper Milene Bonte van de universiteit in Maastricht heeft 1,5 miljoen euro gekregen om hiermee aan de slag te gaan.

Hersengebieden

"Het ligt niet alleen aan de omgeving waarin je opgroeit of je te maken krijgt met leesproblemen", zegt Bonte. "Erfelijkheid en de auditieve en visuele hersengebieden spelen ook een belangrijke rol."
Bonte wil bij kinderen van 5 tot 6 jaar achterhalen hoe goed zij letters en klanken kunnen koppelen. Op basis daarvan is vast te stellen in welke mate zij eventueel moeite kunnen krijgen met lezen.

Extra ondersteuning

Om te achterhalen hoe snel kinderen klanken aan tekens kunnen koppelen, worden er scans van de hersenen gemaakt om te kijken hoe de relevante hersendelen reageren op de opdrachten. Op die manier kan uiteindelijk worden vastgesteld welke kinderen extra ondersteuning nodig hebben bij het leesonderwijs. Volgens Bonte van belang omdat goed lezen de kansengelijkheid voor kinderen verhoogd.

Dyslexie

In Nederland heeft zo'n 6 tot 7 procent van de kinderen dyslexie, dat ligt al jaren min of meer gelijk. Wel groeit het aantal leerlingen met iets lichtere leesproblemen. Dat ligt in het voortgezet onderwijs nu op 14 tot soms 24 procent.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via WhatsApp of stuur een mail naar redactie@l1.nl!