Campagne voor fietsen in het donker: 'Doe je licht aan'

© iStock
Met het invallen van de 'donkere dagen' begint het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg (ROVL) zijn jaarlijkse fietsverlichtingscampagne.
De campagne heet dit jaar 'Doe je licht aan'.

Zichtbaarheid

De verkeersveiligheidsorganisatie wil benadrukken hoe belangrijk het is dat fietsers zichtbaar zijn in het verkeer. Niet alleen voor hun eigen veiligheid, maar ook voor die van anderen.

Jongeren

Veel mensen, en dan met name jongeren, fietsen nog te vaak zonder licht. Om het bewustzijn daarover bij de doelgroep te vergroten, liet ROVL jongeren meedenken over de campagne. Zo is de titel 'Doe je licht aan' bedacht.

'Vergeten'

Volgens het ROVL is het vaak geen bewuste keuze om zonder licht te fietsen; het wordt gewoon vaak vergeten of mensen vinden het te lastig.

Ongelukken

Uit onderzoek blijkt dat het risico op een ongeluk in het donker met 20 procent afneemt als de fietsverlichting goed werkt.

Controles

Goed werkende fietsverlichting wordt de komende maanden ook actief gecontroleerd. Zo komen er voorlichtingssessies en fietscontroles op scholen, maar ook politiecontroles in het verkeer. De boete op fietsen zonder licht bedraagt 55 euro.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via WhatsApp of stuur een mail naar redactie@l1.nl!