Maas voert weinig water aan, maar is nog wel bevaarbaar

© L1 / Lex van Moorsel
De scheepvaart op de Maas heeft nog weinig last van het gebrek aan regenwater.
Op de Rijn is dat heel anders, daar is de waterstand zo laag dat schepen minder vracht kunnen vervoeren. Dat komt omdat de Rijn in Duitsland en de Waal geen stuwen hebben en de Maas wel. Daarom kan het weinige water dat de Maas aanvoert, langer vastgehouden worden voordat het in zee stroomt.

Alternatieve route

De Barge Terminal in Born merkt daar de gevolgen van. Normaal varen de containerschepen tussen Born en Rotterdam via het Julianakanaal, de Maas, het Maas-Waal kanaal en de Waal. Maar vanwege de recordlage waterstand in de Waal gebruiken de schepen nu een alternatieve, maar langere route via de Bergsche Maas. Omdat daar de bruggen lager zijn kunnen er ook minder containers geladen worden.

Trein of wegvervoer

Volgens Diederik Ezendam van de Barge Terminal zijn er niet zo snel alternatieven voorhanden. Er is wel een spoorverbinding tussen Born en Rotterdam, maar vervoer per trein kan niet op korte termijn geregeld worden. "Je moet zorgen voor locomotieven en wagons en je moet zorgen voor slots op de terminals. Die combinatie is momenteel niet mogelijk", legt Ezendam uit.

Extra kosten

De inzet van extra schepen is ook erg moeilijk en duur. De vraag naar scheepsruimte is op dit moment erg groot omdat schepen op de Rijn-route niet volledig beladen kunnen worden en er dus meer schepen worden ingezet.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via WhatsApp of stuur een mail naar redactie@l1.nl!