Maastricht Airport doet Antonov-vliegtuigen in de ban

Een Antonov An-12 © Maastricht Aachen Airport
Vliegtuigen van de Oekraïens-Russische vliegtuigbouwer Antonov zijn per direct niet meer welkom op Maastricht Aachen Airport.
De propellorvliegtuigen zijn in de ban gedaan na een reeks klachten over geluidsoverlast, afgelopen zomer.

Klachtenregen

Een aantal viermotorige An-12 toestellen vloog toen van en naar het vliegveld in Beek, met een regen aan klachten uit de omgeving tot gevolg. Die vliegtuigen brachten toen spullen voor een Limburgs bedrijf, dat stil lag vanwege een brand en nieuwe onderdelen nodig had.

Duur

Omdat een luchthaven niet zomaar bepaalde vliegtuigen kan weigeren, heeft Maastricht Aachen Airport de landingsrechten voor de Antonov-vliegtuigen zo duur gemaakt dat het voor luchtvaartmaatschappijen niet meer loont om naar Beek te vliegen. Voor noodsituaties op humanitaire vluchten maakt het vliegveld wel nog uitzonderingen.
Een An-22 vrachtvliegtuig © Istock

Typen

Het verbod geldt zowel voor de kleine tweemotorige vliegtuigen van het type An-24, An-26 en An-30, de middelgrote viermotorige An-12 en de enorme An-22. Dat laatste type is nog steeds het grootste operationele propellorvliegtuig ter wereld. Het An-124 vrachtvliegtuig met straalmotoren staat niet op de lijst met Antonovs die in de ban zijn gedaan.
Met de maatregel wil de luchthaven zien dat de klachten over geluidsoverlast serieus worden genomen.
Een An-12 van de Oekraïnse maatschappij Ukraine Air Alliance © Maastricht Aachen Airport

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via WhatsApp of stuur een mail naar redactie@l1.nl!